Julkaistu: 03.02.2023
Hella palvelut diagno web

MacsDIA ja MacsRemote – Monimerkkikorjaamon huoltopalveluiden helpottaminen

Nykyaikaisten henkilöautojen huoltoprosessi voi olla oikein tehtynä hyvinkin monimutkainen ja korjaamoa työllistävä, vaikka itse huoltotyössä ei välttämättä olisi kovin montaa huoltokohdetta. Autojen määräaikaishuollot, huoltokohteet ja niihin liittyvät lisätyöt ovat jo monessa autossa yksilöllisiä

Nykyaikaiset autot mittaavat ja laskevat eri komponenteille käytön perusteella suositeltavan huoltoajankohdan ja tämän perusteella luodaan autokohtainen yksilöllinen huolto-ohjelma. Tämä hankaloittaa monesti korjaamolla oikean, juuri tähän huoltoon tarkoitetun huolto-ohjelman määrittelyä. Tämä korostuu monimerkkikorjaamoissa, joissa tulisi hallita lukematon määrä eri autovalmistajien huolto-ohjelmia. Tällä on vaikutusta niin asiakkaalle tehtävän huoltotarjouksen hinnoitteluun, oikeaan varaosatilaukseen kuin korjaamon resurssien varaamiseenkin.


Harmaita hiuksia aiheuttavat monesti myös autonvalmistajien sähköiset huoltokirjat, joista kaikkia tulisi opetella käyttämään sekä ylläpitää niihin toimivia tunnuksia, jotta huoltohistoria saadaan asianmukaisesti merkittyä.

MacsDIA

HELLA on tuonut markkinoille MacsDIA nimisen tuotteen, joka tuo helpotusta korjaamon arkeen. Järjestelmä auttaa ajoneuvon yksilöintitietojen pohjalta valitsemaan autoon oikean huollon ja siihen liittyvät huoltokohteet lisätöineen. Järjestelmästä näkee myös huoltoon kuluvan ohjeajan sekä tarvittavat varaosat. Järjestelmä tarjoaa huoltoa tekevälle mekaanikolle erinomaisen työkalun huollon tarkastuslomakkeen muodossa, jota seuraamalla kaikki huoltokohteet tulee huomioitua valmistajan edellyttämällä tavalla.

Mekaanikko voi kuitata jokaisen huoltokohteen kännykällä tai tabletilla tehdyksi ja saa tarvittaessa suoraan huoltolomakkeelta kohteen oikeaan suorittamiseen tarvittavan ohjeistuksen työohjeiden ja ohjearvojen muodossa. Lisäksi mekaanikko voi kirjata huoltokohteen kohdalle mahdolliset lisähuomiot valokuvien kera asiakasta tai työnjohtoa varten. Kun huolto on tehty, työ siirtyy Hellalle.

Hella pitää huolta korjaamon puolesta sähköisten huoltokirjojen tunnuksista ja käytöstä, eli käytännössä merkitsee kaikki tehdyt huollot asiakkaan puolesta korjaamon nimissä ajoneuvovalmistajan järjestelmiin.

  • Toimii pilvipalveluna millä tahansa päätelaitteella
  • Huoltotiedot siirtyvät automaattisesti autovalmistajan sähköiseen huoltokirjaan
  • Sovellus sisältää kaikki tarvittavat huoltoon liittyvät tekniset tiedot ja huolto-ohjelmaan kuuluvat tarkastuskohteet

MacsDIA – Huollon dokumentaatiotyökalu

MacsRemote

Toinen monimerkkikorjaamon toimintaa hankaloittava aihe on autojen monimutkaistuva elektroniikka ja sen mukanaan tuomat erilaiset ohjelmalliset työt.  Oli kyseessä sitten määräaikais- huollon tekemisen jälkeen huoltohistorian tallentaminen ajoneuvon omaan infojärjestelmään, viallisen ohjainlaitteen vaihtaminen tai vain ohjainlaitteen ohjelmiston päivittäminen uudem- paan versioon, edellyttää se valmistajan diagnoosiohjelmiston käyttöä ja tehdasyhteyttä.

Ajoneuvovalmistajan testiohjelmistoon saa usein ostettua käyttöaikaa heidän verkkoportaalinsa kautta ja yhteys hoituu pass-thru yhteensopivalla diagnoositestilaitteella. Näin merkki- kohtaiset diagnoosityöt ovatkin suositeltavaa hoitaa, mikäli kyseisen merkkisiä ajoneuvoja käy korjaamolla  säännöllisesti. Usein tilanne kuitenkin tulee vastaan korjaamolla lyhyellä varoitusajalla, eikä korjaamo ole luonut vielä tunnuksia ja yhteyksiä kyseiseen merkkiin, tunnukset ovat vanhentuneet tai järjestelmien käyttö on unohtunut.


HELLAlla on tarjolla tähän tarkoitukseen MacsRemote niminen etädiagnostiikkapalvelu. Käytännössä korjaamolla on MacsRemote -päätelaite, joka kytketään ajoneuvon diagnoosi- pistokkeeseen ja tarvittavasta työstä tehdään pyyntö verkkoportaalissa. Korjaamo näkee aina työtilauksen yhteydessä työn hinnan, jotta osaa laskuttaa työstä oikein omaa asiakastaan. Tämän jälkeen Hellan asiantuntijat ottavat etäyhteyden autossa olevaan päätelaitteeseen ja suorittavat tarkoituksenmukaisen koodauksen tai ohjelmoinnin ajoneuvovalmistajan merkkikohtaisella diagnoosilaitteella ja ohjelmistolla. Palvelussa ei ole vuosittaista juoksevaa lisenssimaksua, vaan laitteen hankintahinnan lisäksi korjaamolle tulee kuluja ainoastaan tehdyistä töistä.

MacsRemote – Etädiagnostiikka palvelu 

  • Lyhentää läpimenoaikaa => autoa ei tarvitse siirtää merkkihuoltoon
  • Tikkettipohjainen hinnoittelu, laitteessa ei ole vuosilisnssiä!

 

Esimerkkejä tehtävistä työsuoritteista:

  • Ohjainlaitteiden ohjelmoinnit ja päivitykset
  • Komponenttien sopeutukset ja koodaukset
  • Avainten koodaus
  • Huoltohistorian vienti ajoneuvoon (esim. BMW)
  • Autovalmistajan diagnoositestilaitteella tehtävät työt

 

Lisätietoja ja tarjouspyynnöt: myynti@digano.fi