Mitä korjaamolla tarvitaan sähköautojen huoltoon ja korjaamiseen?
Sähköautojen korjaaminen ei ole maallikkotyötä, eli kuka tahansa ei saa tehdä huolto-tai korjaustöitä sähkö- ja hybridiautoihin. Sähköä voimanlähteenään käyttävissä ajoneuvoissa vallitsee usen hengenvaarallisen korkea jännite, joten korjaustyöt vaativat tarkkuutta, huolellisuutta, osaamista sekä oikeat työvälineet, suojavarusteet ja tarvikkeet.
Sähköautojen sähköjärjestelmien korjaaminen on kuitenkin mahdollista - myös pienemmillä korjaamoilla. Sähkötöihin ryhtyminen edellyttää tiettyjä toimia ja tarvikkeita, joita on koottu tähän artikkeliin.
Sähkötyö vs. jännitetyö
SFS-standardi yhdessä lainsäädännön kanssa määrittelee raamit ja velvoitteet sähkötöiden tekemiselle. Sähkötyöksi katsotaan työ, jossa korkeajännitejärjestelmä kytketään "pois päältä". Eli esimerkiksi sähköauton ajomoottorin vaihtotyö, joka edellyttää korkeajännitepiirin jännitteettömäksi tekemistä ja sen varmistamista, sekä jännitteen uudelleenkytkemisen estämistä.
Mikäli työskennellään jännitteellisten osien parissa, esimerkiksi avataan auton ajoakku, puhutaan jännitetyöstä, joka vaatii jo hieman enemmän. Tässä artikkelissa keskitytään sähkötyöhön. (Jännitetyöhön liittyen vastaava kirjoitus julkaistaan pian.)
Perustana osaaminen, ymmärrys ja turvallisuus
Sähkötöiden tekeminen tulee olla suunniteltua ja ennenkaikkea turvallista. Korjaamolla tulee olla laadittuna kirjallinen dokumentaatio, jossa kerrotaan, kuinka sähkötyöturvallisuus sähköautojen korjaustöissä hoidetaan kyseisessä yrityksessä. Tämä velvoite on tullut voimaan uuden SFS6002 standardin myötä toukokuussa 2025.
Diagno järjestää online-työpajoja, joissa toiminnanharjoittaja tuottaa itse itselleen kyseisen dokumentaation - ohjatusti ja asiantuntijan neuvoin. Klikkaa tästä kurssilistaukseen ja ilmoittaudu seuraavaan WORKSHOP:iin!
Dokumentaatio auttaa yrityksen johtoa pohtimaan turvallisuusasioita, sekä ohjaa työn tekijää turvalliseen työskentelyyn.
Sähkötyön tekijällä tulee lisäksi olla:
- voimassaoleva Autoalan sähkötyöturvallisuus SFS6002 -koulutus (uusittava 5 vuoden välein)
- voimassaoleva ensiapukoulutus (uusittava 3 vuoden välein)
- riittävä perusosaaminen, sekä perehtyneisyys sähköajoneuvoihin ja niiden korjaus- ja vianmääritystöihin (esim. Diagnon Sähkö- ja hybridiajoneuvojen tekniikka ja sähkötyöt -koulutus)
- käytettävissä valmistajan tai muun asiantuntijan laatimat ohjeet työn tekemiseen, esimerkiksi jokin tietokanta.
Lisäksi:
- koko korjaamon henkilöstö ja/tai henkilöt jotka mahdollisesti liikkuvat tilassa, tulee perehdyttää, eli kertoa miten yrityksessä toimitaan sähköajoneuvojen kanssa, sekä
- koko henkilöstö koulutettava toimimaan vaara- ja onnettomuustilanteessa (akun lämpöryntäys, sähköisku- ja valokaaritapaturma) ja näihin kirjallinen ohje ja säännöllinen harjoittelu
- SFS6002 standardi oltava henkilöstön luettavissa.
Vaaditut ja välttämättömät varusteet korjaamolle
Alla listaus vaadituista ja välttömättömistä tarvikkeista ja työvälineistä, joilla pääsee alkuun sähköajoneuvojen huolto ja sähkötöissä, eli mitä tarvitaan mm. ajoneuvon jännitteettömäksi tekemiseen. Komponentteja voidaan vaihtaa normaalistu kun piiri on todettu jännitteettömäksi. (Linkit verkkokauppaamme klikkaamalla korostettua tekstiä. Diagnon valikoimasta löytyy myös muita vaihtoehtoja ja yhdistelmälaitteita. Tutustu verkkokauppaamme tai kysy lisää myynnistämme.)
Välttämättömät:
- Jännitetyökäsineet
- Kypärä ja visiiri (tai muu kasvosuoja)
- Hengenvaarakyltti x4 (ajoneuvon merkitsemiseen sekä henkilökulkuoville)
- Älä kytke -kyltti (tai muu tapa ajoneuvon merkitsemiseen)
- Pääsy sivullisilta kielletty -kyltti x2 (kaikille työskentelytilan sisäänkäynneille)
- Ensiapuohjeet x2 (sekä työskentelytilaan, että henkilökunnan sosiaalitiloihin)
- Rajausnauha
- Eristysvastusmittari
- Jännitteenkoetin
Lisäksi ei vaadittuja, mutta tarpeellisia:
- Pelastussauva
- Eristematot
- Akkunostopöytä
- Latauslaite
- Yleismittari, jossa on riittävä läpilyöntisuoja
- Ensiaputarvikkeet, mm. palovamman varalle sekä defibrillaattori
Listaus ei ole kaikenkattava eikä virheetön. Toiminnanharjoittajan tulee itse miettiä mitä juuri teidän korjaamolla tarvitaan, perustuen siihen miten juuri teillä toimitaan. Näitä asioita toiminnanharjoittaja pohtii kirjoittaessaan dokumentaatiota sähkötyöturvallisuusasioista. (Tässä vielä linkki WORKSHOP:iin.)
Näitä työkaluja ja tarvikkeita tarvitaan aloittaessa sähkö- ja hybridiautojen huolto- ja korjaustyöt perinteisellä korjaamolla. Mikäli korjaamolla halutaan aloittaa jännitetyöt, esimerkiksi akkujen korjaaminen, vaaditaan hieman laajemmin erilaisia työkaluja, tarvikkeita, laitteita ja varusteita.
Katso jännitetöitä koskeva vastaava kirjoituksemme (julkaistaan pian).
Henkilösuojaus on tärkeä osa turvallista tysökentelyä sähköautojen parissa.