Erityiset autot ansaitsevat erityiset tilat – ja ainoa vaihtoehto oli Diagno
Kun Finger Motors ja AJL-Engineering yhdistivät voimansa, tarvittiin tilat, joissa työt hoituvat siististi ja erityisiä autoja kunnioittaen. Superautojen viritys ja säätö on millimetrien tarkkaa työtä ja samalla tarkkuudella suunniteltiin uudet tilat.
Harvinaisempien autojen virityksen ja säädön lisäksi Finger Motors valmistaa erikoisjohtosarjoja vaativaan käyttöön, kuten autosportiin ja erikoisautoihin. Showroomin yhteyteen toteutettu Finger Motorsin workshop oli aiemmin painotalon varasto. Diagno suunnitteli workshop-tilat yhdessä asiakkaan kanssa ja toimitti sinne kalusteet ja työkalut.
“Halusimme yhdistyneet yritykset uusiin tiloihin, jotka ovat äärimmäisen toiminnalliset ja siistit. Tarvitsimme suunnitelman, jossa kaikille työkaluille on oma paikkansa sekä kaikille auton osille turvallinen säilytysmahdollisuus. Tunsimme Diagnon porukkaa jo entuudestaan, mutta suurin syy yhteistyölle olivat heidän referenssinsä suunnittelusta ja toteutuksista. Vaatimuksemme olivat tarkat ja halusimme mahdollisimman vähän kompromisseja, muut eivät ottaneet tarjouspyyntöämme edes tosissaan”, kertoo Finger Motorsin toimitusjohtaja Kimmo Viinikangas.
”Vaatimuksemme olivat tarkat ja halusimme mahdollisimman vähän kompromisseja, muut eivät ottaneet tarjouspyyntöämme edes tosissaan.”
Yksityiskohtainen suunnittelu ja kliininen toteutus
Suunnittelussa tärkeintä oli saada tilasta tyylikäs ja pelkistetty, siisti kokonaisuus. Projektissa toteutettiin teknisten piirustusten lisäksi 3D-renderöinnit tilasta, mitkä asiakas hyväksyi. Finger Motorsin palveluita ostetaan mielikuvilla, ja workshopin tuli vastata niihin mielikuviin.
“Valmis työtila on lähes yksi yhteen meille esitettyjen 3D-luonnosten kanssa. Suunnittelu toteutui keskustellen ja erityisvaatimukset otettiin huomioon millimetrin tarkkuudella. Ohjeena käytettiin lausetta: poistetaan kaikki, mitä ei tarvitse, ja kaikki mitä tarvitaan, sille on oltava paikka. Kaiken pitää olla viimeisen päälle siistiä siksi, että virheet lisääntyvät, jos kaikki ei ole järjestyksessä. Vaikka ulkoasu nousi erityisen tärkeäksi, on kyseessä myös työturvallisuusasia”, Viinikangas sanoo.
”Suunnittelu toteutui keskustellen ja erityisvaatimukset otettiin huomioon millimetrin tarkkuudella.”
Siloteltu ulkoasu näyttää hyvältä ja siistiltä, mutta piilottaa sisälleen paljon yksityiskohtia. Muun muassa osa paineilma- ja sähkökeloista on integroitu kalusteisiin, ja ne piilottavat myös öljyjen ja glykolin siirtolaitteita sekä putkistoja. Suunnittelussa piti ottaa huomioon myös erikoisemmat autot, joita tilassa työstetään.
“Halli saattaa kuvissa näyttää väljältä, mutta jos vierekkäisillä nostimilla on Lamborghini ja Ferrari, joiden ovet avataan, loppuisi ahtaammalla asettelulla tila kesken. Mittasimme myös jo suunnitteluvaiheessa, että nostimen edessä voi pyörähtää kokonaan ympäri kannatellessaan puskuria ilman, että se osuu mihinkään”, Viinikangas mainitsee.
Haluatko kuulla lisää Diagnon korjaamosuunnittelusta, tai kaipaatteko näkemystä ja ratkaisuja omaan korjaamohankkeeseenne? Ota yhteyttä projektimyyntiimme!