Kuljettajan tukijärjestelmät (ADAS)


ADAS-järjestelmien kalibrointilaitteisto on ajankohtainen investointi niin kori- ja kolarikorjaamoille, kuin yleiskorjaamoille ja tuulilasinvaihtoliikkeillekin.

2010-luvulla rajusti myös alemman keskiluokan ajoneuvoissa yleistyneet kuljettajan tukijärjestelmät asettavat riippumattomalle korjaamolle uusia haasteita niin osaamisen, kuin laitekannankin suhteen. Esimerkkejä tällaisista järjestelmistä ovat adaptiivinen vakionopeudensäätö (ACC), kaista-avustin (LDW), kaistallapitoavustin (LKA), autonominen hätäjarrutus (AEB) ja kuolleen kulman avustin (BSD).

Kuljettajan tukijärjestelmät käyttävät hyväkseen järjestelmästä riippuen eripuolille ajoneuvoa sijoitettuja kamera-, tutka,- LiDAR- ja ultraäänitunnistimia, jotka vaativat usein kalibroinnin määrättyjen huolto- ja korjaustöiden jälkeen. Tällaisia töitä voivat tunnistintyypistä ja järjestelmästä riippuen olla esimerkiksi nelipyöräsuuntaus ja muut alustageometriaan muutokset, komponentin irrotus ja asennus, sekä tuulilasin vaihto. Erilaiset järjestelmät vaativat erilaisia kalibrointimenetelmiä ja niihin käytettäviä erikoistyökaluja.

Hella Gutmann Solutions CSC-Tool - äärimmäisen kattava universaali ratkaisu erityyppisten kuljettajan tukijärjestelmien kalibrointiin

Hella Gutmann Solutions tarjoaa kattavan, universaalin ja jatkuvasti täydentyvän ratkaisun kaikkien yleisimpien kuljettajan tukijärjestelmien kalibrointiin. Järjestelmällä on mahdollista suorittaa lähes kaikkien etututkien ja -kameroiden, peruutuskameroiden ja TopView kameroiden kalibrointityöt sekä staattisesti, että dynaamisesti - kumpaa menetelmää valmistaja sitten käyttääkään. CSC-Tool on räätälöitävissä laajasti kunkin korjaamon tarpeiden mukaisesti. Se toimii yhdessä mega macs diagnoositesterin kanssa, joka sisältää laajan kuljettajan tukitoimintoihin suunnatun toimintokirjon lisäksi valmistajan step-by-step ohjeet erilaisiin kalibrointitöihin. CSC-Tool kattavuus ja lisävarusteiden saatavuus laajenee jatkuvasti uusien ajoneuvomallien sisältämien järjestelmien vaatimusten mukaisesti. Asianmukaisella alustalla oikein käytettynä laitteisto täyttää alkuperäisten kalibrointilaitteistojen mittaustarkkuuden.

Pyöränsuuntauslaitteistosta riippumaton ratkaisu vaatii ainoastaan tasaisen alustan

Hella Gutmann Solutionin ADAS-kalibrointiratkaisua ei tarvitse integroida osaksi pyöränsuuntauslaitteistoa. Taka-akselin alustageometria voidaan tarkastaa ennen kalibrointityötä erikseen millä tahansa pyöränsuuntauslaitteistolla, tai erillisellä yksinkertaisella akselitesterillä, joka voidaan hankkia laitteistoon edullisena lisäosana. Tämä on kätevä ominaisuus, sillä useiden valmistajien kalibrointityöt vaativatkin huomattavan pitkän etäisyyden kalibrointilaitteiston ja ajoneuvon välille, jolloin tällaisia töitä ei voitaisi suorittaa esimerkiksi siltanosturin päällä.

Kalibrointi voidaan suorittaa millä tahansa tasaisella alustalla. Lisäosana voidaan hankkia säädettävä kalibrointialusta, jolla voidaan luoda asianmukaiset lattiaolosuhteet ADAS-kalibrointitöihin ja valojen suuntaukseen, sekä esimerkiksi Matrix-LED-ajovalojen kalibrointiin. Säädettävä kalibrointialusta täyttää sekä OE-, että StVZO § 29 vaatimukset.